Marcus Grönholm summaa rallin MM-sarjan kauden 2022 aloituksen ja kommentoi tulevaa Ruotsin rallia
MM-rallin kausi 2022 polkaistiin käyntiin tammikuussa Monte Carlon rallilla. Kysyimme Grönholmilta, miltä kauden alku vaikutti ja mitä voimme odottaa tulevalta Ruotsin rallilta, joka ajetaan
24.-27.2. Lisäksi saimme kuulla Marcus Grönholmin luotsaaman rallicrossin GRX-tallin valmisteluista heinäkuussa alkavaa kautta varten.
Miten kauden ensimmäinen osakilpailu sujui Monte Carlossa ja mitä kilpailusta opimme?
Sen opimme, että rallia ajaessa Sebastien Loeb voittaa aina, tai ainakin lähes aina. Tämä on kova suoritus 47-vuotiaalle tähdelle, joka on myös vanha kilpakumppani omalta uraltani. Kilpailun tulos oli siis yllättävä mutta Fordin voitto oli kuitenkin mieluisa, ja on kiva nähdä, että kauden kolmesta tehdastallista kaikki ovat kilpailukykyisiä.
Miten uudet hybridiautot näkyivät kilpailussa?
Yllätyin siitä, kuinka hyvin hybridiautot toimivat kilpailussa ja niiden tekniikan osalta ei nähty suurempia yllätyksiä. Kuljettavat voivat käyttää erikoiskokeen aikana sähkömoottorin antamaa boostia, mutta siirtymissä ja huoltoalueella on ajettava pelkästään sähköllä. Ennen kautta myös arveltiin, että nuoret kuskit oppisivat uudet metkut nopeammin, mutta kävi juuri päin vastoin ja kilpailun seniori Loeb voitti kilpailun. Tarkoituksenani on päästä vielä itse kokeilemaan hybridiautolla ajamista, jotta saan itsekin tuntuman autosta. Mutta kaiken kaikkiaan autot näyttävät hyvältä ja kulkevat hyvin, joten ralli ei ole mennyt ainakaan huonompaan suuntaan muuta kuin korkeampien kustannusten osalta.
Millaisia odotuksia sinulla on tulevasta Ruotsin rallista?
Ruotsin ralli järjestetään ensimmäistä kertaa Uumajassa Karlstadin sijaan. Rallin siirtymisestä pohjoisempaan on puhuttu jo 30 vuoden ajan ja nyt se tapahtuu. Muistan omalta uraltani, että usein kun Karlstadista lähdettiin ajamaan, lumiolosuhteet olivat huonot ja niin se on ollut tänäkin päivänä. Nyt olosuhteet Uumajassa ovat lumisemmat ja paremmat talviralliin. Katsotaan mitä kilpailu tuo tullessaan, samat miehet ovat kuitenkin kärjessä.
Onko sinulla omalta uraltasi jotain unohtumattomia muistoja Ruotsin rallista?
Ruotsin ralli on mielestäni kaikista kivoin ralli ja voitin siellä MM-rallin ensimmäisen kerran vuonna 2000. Tämä on jäänyt mieleeni yhtenä urani hienoimmista muistoista. Hienointa oli, että pystyin voittaman MM-tasolla paikassa, jossa tykkäsin eniten ajaa.
Niclas Grönholm ajaa tänä vuonna 7 osakilpailua kattavassa rallicrossin MM-sarjassa, miten GRX-tallin valmistelut etenevät heinäkuussa alkavaa kautta varten?
Rallicrossin MM-sarjassa ajetaan ensimmäistä kertaa täyssähköllä ja autourheilun kattojärjestö FIA toimittaa kaikille talleille samanlaisen sähkö-kitin. Toimitus on kuitenkin myöhässä ja tämän takia meidän tiimimme ja samalla tietysti kaikkien muidenkin tiimien valmistelut tökkivät. Tiimiimme on lisäksi tällä kaudella tulossa isoja muutoksia, joista tiedotamme myöhemmin.
Kiitos Marcus haastattelusta ja palataan taas myöhemmin rallin MM-sarjan ja rallicrossin kuulumisten pariin!
Grönholmit AntenniTV:ssä
AntenniTV:n asiakkaat pääsevät seuraamaan Marcus ja Niclas Grönholmin kuulumisia ja rallitarinoita kauden 2022 ajan. Grönholmien rallikuulumisista kerromme AntenniTV:n maksu-tv-asiakkaille antennitv.fi:ssä, uutiskirjeissämme ja somekanavissa.
Laadunvalvojat-etuohjelmaan kuuluville maksu-tv-asiakkaillemme tulee tarjolle eksklusiivisia arvontapalkintoja yhteistyössä Grönholmien kanssa vielä myöhemmin tänä vuonna – pysy kuulolla!
Rallin MM-sarja on seurattavissa C More Total+ ja C More Sport -kanavapaketeissa. C More Max -kanavalla näet kaikki rallit ja erikoiskokeet, suorana ja suomeksi selostettuna. MM-sarjan lisäksi C Moren moottoriurheilupakettiin kuuluu myös rallin EM-sarja, rallicrossin MM-sarja, motocrossin MM-sarja ja Race of Champions-kilpailu.
Tilaa C More Total+ -paketti
Tilaa C More Sport -paketti
AntenniTV:n löydät myös Facebookista
facebook.com/antennitv ja Instagramista
instagram.com/antennitv.
Aiemmat haastattelut:
Tammikuu 2022: Marcus Grönholmin odotukset rallin MM-sarjaan
Rallin MM-sarja käynnistyy Monte Carlossa 20.1. Jututimme C Moren ralliasiantuntijana tällä kaudella toimivaa lajilegenda Marcus Grönholmia kauden alla.
Moi Marcus, mitäs rallieläkeläisen arkeen nyt kuuluu?
Ihan mukavaa kuuluu, kaikennäköistä hommaa on vireillä rakennushommista autourheiluun. Paljon on ohjelmaa, mutta hyvä näin!
Tänä vuonna tuleekin 20 vuotta täyteen siitä, kun itse voitit ensimmäisen maailmanmestaruuden ja vuonna 2002 toisen, joka samalla on viimeisin suomalainen mestaruus – mitä mietteitä tästä herää?
En olisi uskonut vuonna 2002, että tämä jää itseni sekä samalla suomalaiskuskin toistaiseksi viimeiseksi maailmanmestaruudeksi. Luulin myös itse voittavani mestaruuden vielä uudelleen, ja 2006 jäinkin siitä pisteen päähän. Nyt rallia ovat hallinneet kaksi ranskalaista mutta ehkä tilanne muuttuu nyt, kun
Rovanperän Kalle on erittäin hyvässä iskussa ja hänellä on jo tänäkin vuonna mahdollisuuksia voittaa ja ajaa mestaruudesta
Tänä vuonna ajetaan 13 osakilpailua – mikä/mitkä olivat sinun suosikkisi omalla urallasi?
Olen aina sanonut, että Ruotsin ralli on suosikkini, mikäli reitit ovat lumiset. Jyväskylä on tavallaan myös yksi suosikeistani, sillä se on kotikisa. Siellä on tietysti enemmän painetta, ajetaan kovaa millintarkoista hypyistä ja kaikilla on kovat odotukset, joten se ei ole kaikista nautinnollisin kilpailu. Vasta maaliin tultua hyvän ajan jälkeen voi nauttia.
Ovatko rallit muuttuneet niistä ajoista, kun itse ajoit?
Rallit ovat pysyneet aika samanlaisina, erikoiskokeet tietysti muuttuvat aina jonkin verran. Tällä kaudella esimerkiksi Ruotsin ralli siirtyy Karlstadista pohjoisempaan Uumajaan, jossa olosuhteet ovat talvisemmat. Eli joitain muutoksia aina tapahtuu sen lisäksi, että tietysti autot ovat kehittyneet ja kuskit ovat vaihtuneet omista ajoistani.
Uusi kausi ja Monte Carlon ralli starttaa 20.1. Samalla autokalustokin muuttuu aika lailla, kun autot ovat tästä vuodesta lähtien hybridejä, jolloin siirtymätaipaleet ajetaan sähköllä ja erikoiskokeet polttomoottorilla – millaiset vaikutukset kalustouudistus mahdollisesti tuo mukanaan?
En ole vielä itse päässyt uusia autoja testaamaan, mutta tiedän, että kaikilla tiimeillä on ollut jonkin verran ongelmia autojen kanssa. Kuskit eivät ole ehtineet ajamaan uusilla autoilla testejä kovinkaan paljon ja niissä on ollut ulosajoja enemmän kuin aikaisemmin. Uusien autojen tekniikka saattaa jonkin verran vaikuttaa tähän. Autot on kehitetty nopealla aikataululla, joten tekniikan luotettavuus tulee alkukaudesta määrittämään sen, kuka menestyy. Tarkemmin autojen käyttäytymisen näkee, kun kausi ja kisat alkavat.
Muuttuvatko voimasuhteet tallien välillä uusien autojen myötä?
Ford tulee uuteen kauteen vähän paremmin valmistautuneena ja on saanut nyt enemmän poweria kehittämiseen tehtaan puolelta. Luulen kuitenkin, että kaikki kolme tehdastallia Ford, Hyundai ja Toyota ovat melko tasavertaisia.
Millaisin odotuksin nyt lähdetään kauteen – kerro kolme suosikkiasi! Viime vuoden mestari, moninkertainen mestari Sebastien Ogierhan
ei tule ajamaan täyttä kautta 2022 – kenttä on siis avoin uudelle mestarille!
Podiumilla on ahdasta!
Neuville,
Tänak,
Evans ja
Rovanperä ovat suosikkejani ja mestaruusehdokkaita.
Mikä kiinnostaa tulevalla kaudella sinua eniten?
Erityisesti tällä kaudella kiinnostavinta ovat ne uudet autot. Kiinnostavaa on nähdä miten ne kulkevat ja mitä mieltä kuskit niistä ovat.
Mihin kannattaa fanien erityisesti keskittyä – kolme vinkkiä?
Ensimmäisenä suomalaisia kiinnostaa tietysti se, miten Kalle pärjää. Toisena vinkkinä on, että kannattaa kiinnittää huomiota siihen miltä uudet autot näyttävät ja kuulostavat sekä tietysti kuinka kovaa ne kulkevat. Kolmas ja tärkeä pointti on itse tulosliuska ja miltä se lopulta näyttää.
Jos joku nyt ei ole vielä rallin seuraaja niin kerro miksi nyt viimeistään kannattaa lähteä seuraamaan lajia?
Suorat rallilähetykset tullaan tekemään laadukkaasti ja monipuolisesti. In car -kuvassa pääsee seuraamaan kuljettajien ajoa tarkemmin. Suomalaiskuskin taistelu voitosta on tietysti pitkästä aikaa jännittävää seurattavaa.
Ja vielä viimeinen kysymys: mikä on sinun suosikkiohjelmasi?
Moottoriurheilun lisäksi tykkään katsoa leffoja ja sarjoja. Tanssii tähtien kanssa -ohjelma kiinnostaa myös, lähinnä katsojana, vaikka mukaankin on useampaan otteeseen pyydetty.
Kiitos tästä jutteluhetkestä Marcus, jäädään jännäämään uuden kauden alkua ja palataan taas pian asiaan!